fbpx

Llove Hotel

2010

When I first was being approached by Suzanne Oxenaar to design a room for this temporary Love hotel, I discovered that a Love Hotel is a type of short-stay hotel found in Japan operated primarily for the purpose of allowing couples privacy to have sexual intercourse.

But the word “Love” refers specifically to the passionate desire and intimacy of romantic love. In the philosophical context, love is a virtue representing all of human kindness and compassion. For some people love is not even just a virtue, but the basis for all being.

And here the concept of my room was being born. The design had to be about the emotion, the romance and the compassion of love. I did not want to design a room for sexual intercourses but a room where one and another feels “loved”. But how to translate such wonderful but complex feelings into a design?

I decided to work with light. Because but whether light is visible to the eye or not, a really interesting aspect of light is that we “feel” light. This is because of the electromagnetic radiation of the wavelengths and also the temperature. That’s the reason why in many legends sunsets or moonlight are an important part, it is magical and touches our emotions.

But it s not just about the light in this room. You think you enter a regular hotel-room, but when you have a closer look, you see that the objects behave peculiar; The bed is crawling up the wall! Chairs seem to have melted together.. Lights are entangled and the toothbrushes are totally into one and another.

What else would you expect from a Llove hotel:

Everything has fallen in Llove!

….

Llove Hotel Tokio, 2010

Voor het tijdelijke Llove Hotel – een initiatief van het Lloyd Hotel in Amsterdam en de Nederlands Ambassade waarin vijftig Nederlandse en Japanse ontwerpers samenwerkten-  richtte Pieke Bergmans kamer #308?in. ?’Love’ wordt in Japan vaak met seks geassocieerd. Pieke Bergmans wilde wegblijven van die meer vulgaire connotatie. Het thema liefde verbeeldde ze door producten te ontwerpen die zich opmerkelijk gedragen. De lampen lijken elkaar te zoenen en in elkaar te versmelten als verstrengelde dansers. De ‘Escher’ stoel bestaat uit twee mooi in elkaar versmolten exemplaren waardoor de stoel niet meer lijkt te kloppen. Het matras is acht meter lang  en kan zich opgerold, gevouwen en gebogen manifesteren. Het kronkelt zich een weg door de hotelkamer, het vleit zich tegen de muur, werpt zich over een balk aan het plafond. Zelfs de tandenborstels verkeren in een innige omhelzing. Alles is verliefd op elkaar geworden.
Een van haar docenten, ontwerper Ron Arad, zei ooit: ‘To open doors is my job, in your case I would suggest to close some doors’.  In het hoofd van productontwerper Pieke Bergmans ontbreekt het nooit aan inspiratie. Ze is mateloos geïnteresseerd in materialen, productieprocessen en schuwt het experiment nooit. Haar producten onder de naam ‘Design Virus’ verspreiden zich als een epidemie.
Haar hele leven bezit Bergmans al een onuitputtelijke nieuwsgierigheid en experimenteerdrift. ‘Het leven’ bestaat uit  het erop uit gaan. Onderweg vallen dingen haar op waar een ander waarschijnlijk niet eens naar kijkt. Ze spitst zich toe op plekken waar dingen geproduceerd worden, waar ze vorm krijgen. De mogelijkheden van materialen, technische aspecten en productieprocessen fascineren haar mateloos. Zichzelf verrassen is een grote drijfveer.

Viveka van de Vliet
ITEMS